Oddychanie ustami. Prawidłowe oddychanie poprawia sprawność.

Oddychanie ustami poprawia sprawność

Oddychanie wydaje się tak oczywiste, że nie zadajemy sobie pytań, czy oddychamy właściwie i co oznacza prawidłowy oddech. Dziś zatem trener personalny Mokotów – Rafał Kiszło wyjaśnia, jak prawidłowo oddychać, aby poprawić sprawność.

Wykonywana przez wszystkich odruchowo i bez udziału świadomości czynność ma ogromne znaczenie dla zdrowia, samopoczucia i codziennego funkcjonowania. Prawidłowy oddech wpływa na mózg, poprawiając zdolność koncentracji, wydajność, oddziałuje na krążenie, ale także na wydolność fizyczną i szeroko rozumianą sprawność.

Nieprawidłowe oddychanie zmniejsza natomiast podaż tlenu, wpływając na cały organizm, wliczając w to procesy myślowe, obniża nastrój, samopoczucie, wydajność i wywołuje zmęczenie. Trener personalny Mokotów podkreśla również, że nieprawidłowe oddychanie mocno wpływa na wydolność fizyczną oraz sprawność.

Prawidłowe oddychanie – jak to robić?

Do dyspozycji mamy właściwie tylko dwie drogi, oddychanie nosem i oddychanie ustami. Można jednak pójść o krok dalej i wyróżnić również oddechowy tor piersiowy i tor przeponowy.

Tor piersiowy odbywa się za sprawą udziału mięśni międzyżebrowych i jest z reguły domeną kobiet. Tor przeponowy,  zwany także torem brzusznym, uzależniony jest od pracy przepony – głównego mięśnia oddechowego, który rozdziela jamę brzuszną od klatki piersiowej i częściej oddychają w ten sposób mężczyźni.

Jak oddychamy i dlaczego robimy to źle?

Jak zauważa trener personalny Warszawa, wiele osób oddycha nieprawidłowo, przyjrzyjmy się temu zjawisku bliżej.

Oddychanie przez nos jest najzdrowszym i najlepszym sposobem na efektywny pobór powietrza. Nabierane powietrze jest w jamie nosowej oczyszczane, nawilżane i ogrzane, a więc lepiej przystosowane do potrzeb układu oddechowego.

Oddychanie przez usta, jak podkreśla trener personalny Mokotów, jest „plagą” współczesności. Mimo pozornie większego poboru powietrza zmniejsza niestety poziom dotlenienia w porównaniu z wdechami przez nos, a więc jest mniej korzystne i zdrowe dla organizmu. Oddech przez usta jest płytszy, a więc i mniej efektywny w procesie dotlenienia.

Sprawdź także:   Jakie ćwiczenia na brzuch na siłowni

Pełną piersią – jak oddychać prawidłowo?

Jeśli zauważasz, że masz tendencję do oddychania przez otwarte usta, możesz nauczyć się to kontrolować i zmienić nawyki.

Trener personalny Mokotów zauważa, że trzeba tu jednak zwrócić uwagę na kilka kryteriów, które mogą uniemożliwiać oddychanie nosem i jeśli któryś z nich zauważasz u siebie, skonsultuj się ze specjalistą.

Pierwszą i najczęstszą przyczyną są oczywiście infekcje górnych dróg oddechowych, podczas których za sprawą zmniejszonej drożności nosa, zmuszeni jesteśmy nabierać powietrze ustami – to stan przejściowy, który mija po wyzdrowieniu. Kolejną przyczyną mogą być wady anatomiczne, związane z budową żuchwy lub przegrody nosowej, te kwestie powinieneś skonsultować z laryngologiem, który powie ci, jakie masz możliwości. Inną przyczyną mogą być wady zgryzu – tu pomoże ortodonta. Kolejnym czynnikiem, który trzeba sprawdzić w takiej sytuacji, są migdałki, one również mogą zostać sprawdzone przez laryngologa.

Trener personalny radzi – ćwiczenia na regulację oddechu

Jeśli żaden z opisanych wyżej problemów cię nie dotyczy, oznacza to, że nie ma obiektywnych przeszkód, aby wyrobić w sobie nawyk prawidłowego oddychania poprzez ćwiczenia.

Trenuj kontrolowany oddech – spokojne, wydłużone wdechy. Następnie przytrzymaj oddech na 5-7 sekund. Powietrze wypuszczaj ustami, rozluźniając mięśnie. Ćwiczenie powtórz 4-5 razy w jednej serii. Takie serie możesz wykonywać dowolnie wiele razy w ciągu dnia. Współpraca z trenerem personalnym to nie tylko trening fizyczny, ale również nauka prawidłowego kontrolowania podstawowych odruchów. Nie czekaj i już dziś umów się na pierwszy trening z Trener personalny Mokotów – Rafał Kiszło, ul. Józefa Piusa Dziekońskiego 1, Telefon: 608 472 294

Robiąc to regularnie, bardzo szybko zauważysz różnicę w automatycznym sposobie oddychania, a w parze z tą zmianą, dostrzeżesz różnice w swoim samopoczuciu, wydajności intelektualnej, jakości snu, a także sprawności fizycznej.

Sprawdź także:   Odpowiednia suplementacja podczas redukcji tkanki tłuszczowej kluczem do sukcesu